Vorige pagina.
Tachometer

Lees hoe de toerenteller werkt Een toerenteller is een 
apparaat dat is ontworpen om de rotatiesnelheid van 
verschillende onderdelen in motoren en andere mecha-
nismen te meten. Het berekent de omwentelingen per 
minuut (RPM). De toerenteller meet en bewaakt ook de 
belasting limieten om het toerental te verlagen of te ver-
hogen, zodat de motor of het mechanisme binnen zijn 
optimale parameters werkt. 

Wie heeft de toerenteller uitgevonden en wanneer? 
De toerenteller is uitgevonden door de Duitse ingenieur 
Dietrich Uhlhorn in 1817. Zijn uitvinding was een speciaal 
apparaat dat de middelpuntvliedende kracht meet. 
Vanaf 1840 wordt dit apparaat gebruikt in locomotieven 
en later in auto's en andere voertuigen. 

Gebruik 
De toerenteller wordt gebruikt in mechanismen waarbij het 
noodzakelijk is om het toerental nauwkeurig te volgen om 
de gevolgen van overbelasting te vermijden. Slimme auto-
mobilisten gebruiken toerentellers om te weten wanneer 
ze moeten schakelen en om de belasting van de motor te 
beheersen, waardoor de levensduur van hun voertuigen 
wordt verlengd. 
 
 Waar bestaat de toerenteller uit en hoe werkt hij? De Tachometer 3D-puzzel uit de STEM Lab-collectie van UGEARS is een volledig operationeel doe-het-zelf houten model van 
een toerenteller, klaar om in elkaar te zetten. Wanneer aan de hendel wordt gedraaid, wordt de beweging overgebracht, waardoor het toerental wordt verhoogd en de dubbele 
gewichten in de centrifugaal eenheid worden verplaatst. Hoe hoger het toerental, des te meer middelpuntvliedende kracht de gewichten verplaatst en een beweegbare as naar 
het vliegwiel beweegt. Een wijzerplaat is op de as bevestigd; hoe meer de as verschuift (hoger toerental), hoe meer de pijl van de wijzerplaat afbuigt, wat wijst op een hogere 
rotatiesnelheid. 

Verbind de toerenteller met de variator en creëer een nieuw mechanisme Het Variator-Tachometer-systeem toont de directe relatie aan tussen de overbrengingsverhouding van 
een versnellingsbak en het toerental. Wanneer aan de hendel van de Variator wordt gedraaid, wordt de beweging via het verloopstuk overgebracht op de kegelvormige aandrijfpoelie. 
De rotatie van de eerste kegel wordt dan via de riem overgebracht op de andere kegel, de aangedreven riemschijf. Wanneer het pedaal dat aan de behuizing is bevestigd, wordt 
ingedrukt, verschuift het de vork die de riem vasthoudt, waardoor de rotatiesnelheid van de aangedreven poelie verandert. Wanneer de toerenteller aan de variator is bevestigd, 
wordt de veranderende rotatiesnelheid van de aangedreven poelie van de variator overgebracht op het verloopstuk van de toerenteller. Dit zal op zijn beurt de middelpuntvliedende 
kracht op de gewichten vergroten of verkleinen, waardoor de as met vliegwiel verschuift. Door de as te verschuiven, wordt de indicator op de wijzerplaat naar een hogere of lagere 
waarde afgebogen. Op deze manier zien we dat veranderingen in de overbrengingsverhouding in de Variator het toerental van de bijgevoegde toerenteller wordt verhoogt of verlaagt.

Bron: https://ugears-shop.nl/catalog/alle-modellen/stem-lab-collectie-met-mobiele-app/stem-lab-tachometer